Mainstream Japanese newspapers have been reluctant to report on Wikileaks and in particular on the information contained in those documents pertaining to the US-Japan relationship…until now.

The Asahi Shimbun, perhaps due to some changes in its editorial regime, has decided to go ahead with a very interesting series on the relationship between the US and Japan before and after the change of government in 2009, focusing around the Futenma base relocation controversy.

The Asahi Shimbun has their explanation for why they have released the information here.

The links to the six stories currently available in the series are below:


GD Star Rating

Related posts:

Corey Wallace joined Japan Security Watch in 2011. He writes on Japan security-related topics, focusing on issues and stories that may not find their way into the English language media. He also hosts the blog Sigma1 where he writes on Japanese domestic politics and broader issues in international relations. Prior to taking up a PhD Corey was a participant on the JET program (2004-2007) and on returning to New Zealand he worked at the Ministry of Research, Science and Technology from 2007-2010 as a policy adviser. Corey lectures two courses at the University of Auckland. One is on the international relations of the Asia-Pacific, which contains a significant focus on East Asia security issues. The other is a course on China's international relations. His primary academic interests before his current Japan focus were science and technology politics/policy, issues of ethnic identity, and Chinese modern history and politics. He carries over his interest in issues of identity and history into his PhD where he is looking at generationally situated concepts of national identity and their impact on foreign policy ideas in Japan.
Corey Wallace has 256 post(s) on Japan Security Watch